Etiketter

,

I år bestämde vi att vi firar hemma hos oss istället för att köra runt till olika ställen, som vi annars gjort i fjorton år med Tom, så nu fick Caspers fira sin första jul hemma. Ännu är han så liten att för honom var det bara en speciell dag med gäster som avvek från hans vanliga rutiner, men så småning om blir det mer spännande.

Pynta för julen börja jag vid första advent och vart efter som det blev lite tid över kom det något nytt pynt upp. Ljusstakarna och stjärnorna i fönstren hade jag dock tagit fram långt före advent, då jag tycker de ger så mysigt ljus i mörkret och kommer att ha dem i fönstren långt efter 20:de knut.

Jag är mycket traditionell med mina pynt och när pynten hittat sina platser där de passar skall de stå på samma plats varje år. Men trots att jag försöker att hålla mig till den principen, så ser varje jul lite annorlunda ut. Det beror säkert på att varje år kommer det något nytt smått pynt eller annat element som flyttar på något gammalt. Trots det så känns det ändå som ”samma jul”.

Granen fick i år en ny liten soldat för att minnas Caspers första jul. Soldaten som jag köpte på Tre små rum fick en liten silverbricka med ‘2015’ och ‘Casper’ ingraverat från lokala guldsmedsaffären. Ny lyser soldaten så fint röd i den annars vit-guldfärgade granen och ingen missar att han hänger där. Skall bli spännande att se om Casper kommer att tycka att det är roligt att han har en egen juldekoration i stora granen.

Gjorde snabbt en krans för dörren av en mindre björkkrans med färdiga dekorationer genom att binda granris runt. Pynta till den lite mer med kanelstänger och band från fjolåretskrans. Den blev riktigt fin och skapa en fin julkänsla redan innan man kommer in.

Juldukningen var enkel med vita servetter med ett rödrutigt band och ett litet kort, granris med röda äppel och nejlika-dekorerade mandariner på ett gammalt bräde som jag alltid har på bordet. Den röda ljustaken är för mig ett måste på julbordet och skapar snabbt för mig julminnen då mina föräldrar har en likadan som vi varje år hade framme när jag var liten.

Det var riktigt roligt att fira julen hemma med släkt och nästa gång vi firar hemma så vet jag bättre hur allt skall ordnas för att vara mindre stressande då jag nu vet hur det går till att fixa till det hos oss. Men redan nu var det ganska stressfritt då alla hjälptes åt.

 

God fortsättning på julfirandet och ett gott nytt kommande år till er alla!

jul2015